Почти неусетно отминаха малко повече от 6 месеца, откакто хората започнаха да се питат “Защо трябва да купим Acer от www.notebook.bg?”

Като част от организацията и идеята зад състезанието с цялата си душа мога да кажа, че това беше най-добре организираното и най-смислено състезание провеждано някога у нас. Наградният фонд също беше най-големият до момента. За пръв път не се изискваше линк към спонсора, което носеше известни рискове, тъй като е известно, че БГ уебмастърите не са най-щедрите откъм линкове. Практиката показа, че голяма част от сериозните участници прецениха, че по някоя връзка към спонсора няма да ги ощети.

Също така за пръв път състезанието беше за смислена фраза, а не думи като яйцазимитпо лъгуг, ипотпал, аквичоп, avtorentacar и т.н. Беше ясна темата, по която ще пишат участниците (лаптопи Acer) и голяма част създадоха доста смислено съдържание относно преносимите компютри на тайванската марка.

Истинската игра като че ли започна след приключване на записването. Състезателите методично създаваха съдържание, налинкваха го и го споделяха в социални мрежи. До последния момент първите двама участника си сменяха местата, но в крайна сметка натежаха силно авторитетния домейн на победителя (участващ с домейна на Минно-геоложкия университет), подкрепата от други състезатели и приятели и разбира се, уменията на собственика му Десислав Кузманов.

На Задругата на SEO, както самите те се бяха кръстили, не им достигна малко, за да си разделят голямата награда. Но играха честно, създадоха най-много полезно съдържание и бяха най-методични. Вероятно не успяха да намерят достатъчна външна подкрепа, която да ги изстреля на върха.

Особено се радвам, че третото място отиде при дама, която от самото начало се бори сама и като че ли леко подцени конкуренцията. Може би причината бе, че доста дълго време нейният сайт беше на първа позиция. Както знаем, обаче, пилците се броят на есен. Все пак резултатът на Катя е показателен, че SEO/SEM не е само мъжка територия.

Четвъртото място зае Делчо Делчев от Димитровград, който показа че това не е само градът на Пайнер, но че е място, където оптимизаторите за търсачки си разбират от работата. (перефразирам Панайот от задругата). Освен 4-тото място, Делчо взе и голямата награда във ФБ частта на състезанието, като успя да събере най-голям брой харесвания и споделяния във Фейсбук (общо 1010 – 843 харесвания и 167 споделяния).

Ако имаше награда за най-дълго задържана позиция, то тя определено ще отиде при Иво Апостолов. Почти от самото начало на състезанието, без да си дава особен зор, сайтът на Иво се закотви на петото място и остана геройски там до края. Стратегията беше стар домейн, малко съдържание, много Г+ коментари и известно количество връзки, някои от тях от доста авторитетни домейни. Личното ми мнение е, че Иво можеше да се класира и по-добре, но габровската му душа явно не е искала да раздели парите с друг (майтапче!)

На шесто място се класира сайт на човек, който не познавам, но смятам, че с избор на по-добър домейн (в състезанието участваше с поддомейн на домейн от държава, която дори не знам коя е :) http://www.zashto-tryabva-da-kupim-acer-ot-www-notebook-bg.charlike.pw/

На седмо място се класира… дръжте се за столовете… сайтът на спонсора!?!? Без нито веднъж да се споменава ключовата фраза или да е налинкван с нея. Простото обяснение е т.нар co-citation или с прости думи казано колкото по-често ви споменават (цитират) дори без да има връзка към сайта Ви, толкова по-добре ще се класирате. Това далече не е цялата истина, но и статията има друга цел.

Осмото място заема сайт на SEO динозавъра Огнян Младенов, който този път се включи предимно като консултант на собствения си екип. Явно тези млади момчета и момичета има какво да учат от своя ментор и шеф.

Деветото място е за Виктор Бойчев, чиято игра не съм следил отблизо, но самото му присъствие в десятката показва, че SEO не му е чуждо. Накрая все пак реши да подкрепи победителя в състезанието.

На 10-то място е сателит на Делчо, за когото вече писахме. Да класираш два сайта при тази конкуренция си е майсторлък!

Други състезатели, които си заслужават да се споменат са: предишният победител Калин Каракехайов с 137 домейна. Масовостта не му помогна, макар някой домейни да бяха много авторитетни като този на бившото министерство на младежта и спорта.

Другият интересен състезател, който заслужава да споменем е Христо Атанасов от WeKnowHow.bg, който къде що имаше скъсяваща услуга, я използваше за да си създаде допълнителни участващи домейни. Явно само авторитетът на домейните не беше достатъчен.

В заключение искам да повторя, че се получи добра игра и силно се надявам спонсорът и състезателите да са доволни от нея!